Akvarelový vesmír

lenka_neighbours_r (1)

Nevedela som si predstaviť, že niečo tak nekonečne vizuálne rozmanité ako vesmírne objekty by bolo možné zachytiť na papier. Nech som si predstavila ktorékoľvek médium, vždy som v hlave našla prekážku, prečo nie akvarel, prečo nie gvaš, prečo nie pastelky. Až pred pár mesiacmi som prekročila akúsi mentálnu bariéru a doslova som vyskúšala kombinovať techniky naprieč galaxiou, až kým výsledok neprinesie ovocie. A priniesol, síce nie ovocie, ale planéty. A tak vznikla akvarelová maľba vesmírnych telies aj keď trochu netradične.

Ako to začalo

V mojej mysli od počiatku stála predstava solitérnych planét ako akvarelových malieb, ktoré budem neskôr kombinovať a kompozične stavať do rôznych, nie nutne reálnych konštelácií. Pracovať na jednotlivých planétach bola ozaj zábava. V skutočnosti je každá asi 35 cm veľká (priemer), maľované sú akvarelovými farbami Van Gogh na papieri Saunders Waterford Classic watercolour paper CP 100% cotton. Ak ste sa prechádzali po mojej stránke, už viete, že je to môj obľúbený papier. Je to z toho dôvodu, že aj pri maľbe technikou „wet on dry“ sa papier nijak dramaticky nevlní, vie uniesť fascinujúce množstvo vody a farebný pigment sa jemne kĺže po povrchu, aj po miernom zaschnutí. Netvoria sa farebné „hranice“ alebo okraje a papier vám viac odpustí. Maľba naň teda nie je tak definitívna v krátkom čase ako na papieroch lisovaných za horúca s malou až žiadnou zrnitosťou. 

Pri maľbe akvarelom sa odporúča papier pred nánosom prvej vrstve farby ponoriť do vody, nechať odkvapkať a následne napnúť na dosku, kde necháte papier uschnúť a akvarel vrstvíte až na druhý deň. Je to jednak prevencia pred nežiaducim vlnením papiera, rovnako funguje aj ako mierny fixatív pre vašu skicu ceruzou. Takéto niečo si môžete dovoliť až pri kvalitnejších a vysoko gramážových papieroch, ktoré takýto objem vody unesú.   

A čo pozadie?

Maľovanie planét bola ozaj radosť, ani nie tak tých „jednotvárnych“, ako Neptún, Urán, ale skôr namaľovať Jupiter alebo Mesiac bola naozaj výzva. Jednu planétu som maľovala asi dve hodiny. Keďže som od začiatku plánovala planéty umiestniť aj na tmavé pozadie, linka grafickým tušovým perom mi prišla v tomto prípade zbytočná. Pripravila som pozadie, ktoré sa malo čo najhodnovernejšie podobať hmlovým, plynným a farebným výbuchom vo vesmíre. Na pozadie som použila akvarelový tuš značky Ecoline, už spomenuté akvarelové farby a suchý pastel v ceruzke DERWENT. Mne sa s ním pracuje omnoho jednoduchšie ako s „holým“ pastelom, práca je čistejšia, jednoducho sa s ním manipuluje, dá sa pohodlne ostrúhať strúhadlom/nožom do absolútnej špičky a použiť ako na detailné 01 ťahy, tak na pridanie štruktúry veľkým plochám.

Keď som ale pozadie dokončila a začala som naň umiestňovať planéty, pôsobilo na mňa rušivo, musela som tak pristúpiť k odsaturovaniu farieb do takej miery, aby som nevytvorila ploché čierne pozadie, ale aby ostali zachované farebné akcenty jednotlivých plôch. Je náročné niečo takéto nasnímať, skreslenie je priveľké, aby zachytilo skutočné jemné farebné tóny na pozadí. Faktom však je, že pôvodne vyrobené pozadie a jeho verzia použitá pri tlači sa dosť líšia. 

Práca na každom telese bola plná kombinácií techník, aby som dokázala detaily vytlačiť až do polohy, v ktorej s nimi budem spokojná, nánosov farby je teda na niektorých miestach ozaj mnoho. Pri práci ako je táto som sa nemusela obávať, že „prejdem za čiaru“, alebo urobím niečo, čo nebude možné vrátiť späť. Každé teleso je po vyhotovení profesionálne naskenované a jeho digitálna verzia je spracovaná za účelom finálnej digitálnej koláže. Od myšlienky vyrobiť tieto plagáty som mala v hlave jasnú kompozíciu, symetrickú na štvorcovom plátne. Keď som ale objekty začala ukladať vedľa seba, niečo tam nehralo, bol to formát pozadia. Nakoniec som našla uspokojenie v dvoch verziách, symetrickej, čistej, na bielom pozadí, a potom dynamickej, tmavej, na ručne maľovanom pozadí, o ktorom som vám už písala.

Každú z planét si viete zadovážiť samostatne vo veľkosti A4 alebo 30×40 cm. Ak máte záujem o inú veľkosť, na objednávku je možné vyhotoviť reprodukciu do cca metra na výšku. Každú prácu viem dodať do 2 týždňov od jej objednania. Ak ale nemáte toľko bielych stien a planetárny motív sa vám páči, výsledkom môjho snaženia sú plagáty Neighbours v rozmere 40×50 cm, ktoré si môžete zadovážiť v dark a light verzii.

Pozrite si printy a plagáty priamo v obchode

Plagáty ale nie sú jediným mojím vesmírnym počinom, prvou v poradí bola vesmírna hviezdokopa, ktorú nasnímal Hubblov vesmírny teleskop, keď sa pozeral do vzdialenosti asi 210 000 svetelných rokov. Je to hviezdokopa s názvom NGC 346, horúce žiarenie hviezd, socha prachu a plynu. 

Hviezdokopa existuje v 2 originálnych verziách, nebude v printovej podobe. Je to rovnako kombinácia akvarelových farieb, tušu a suchého pastelu. Biela farba je gvaš, kvôli výraznejšiemu a kontrastnejšiemu pigmentu. Rozmery ako aj cenu nájdete v obchode. Čo je pre tieto kontrastné plochy u mňa príznačné je vrstvenie rôznych médií, kedy prvá vrstva zďaleka nepripomína finálny zámer.

Ak ste sa dočítali až sem, mám z toho ohromnú radosť. Dúfam, že ste tu našli zaujímavé fakty alebo aspoň inšpiráciu pre vašu vlastnú tvorivú činnosť. Teraz už viete, že akvarelová maľba vesmírnych telies nemusí byť iba o jednej technike, môže byť tak trochu netradičná.

Ďakujem.

Pridaj komentár

Back to top
Kontakt:
+421 904 431 743
kollarlena@gmail.com